CRUKS → Centraal Register Uitsluiting Kansspelen
CRUKS is het systeem om jezelf uit te sluiten van alle Kansspelen die opereren onder een vergunning van de Nederlandse Kansspelautoriteit. Deze vergunning is een vereiste om op een legale manier Kansspelen aan te bieden voor de Nederlandse consument.
Bezoek de Cruks Website direct via cruksregister.nl – je kunt je nu direct registeren om je bij elk legaal (online) casino uit te sluiten. Dit gaat via een DigiD login of PDF formulier.
Het bovenstaande formulier is ook via de CRUKS website te downloaden. Wij raden aan om het via de website te regelen, dan is het direct geactiveerd. Mocht je over een buitenlands paspoort of rijbewijs beschikken dan kan je deze in het Mijn Gokstop account toevoegen.
Zowel de online als “stenen” casino’s zijn verplicht om spelersdata te controleren met het CRUKS-systeem. Dit systeem is een Database met alle spelers die zich tijdelijk of permanent hebben uitgesloten van Kansspelen. Wanneer een speler een tijdelijke pauze via CRUKS aanvraagt geldt dit dus voor alle (online) casino’s. De minimale tijd om een zelfuitsluiting aan te vragen via het CRUKS systeem is 6 maanden.
Voor spelers werkt het systeem makkelijk, het enige wat je nodig hebt is je BSN, achternaam en geboortedatum. Casino’s mogen je BSN niet opslaan, na de controle wordt je BSN nummer automatisch verwijderd. Speelhallen die geen registratiesysteem hebben voor spelers moeten bij binnenkomst een handmatige controle doen met een officieel identiteitsdocument om te voorkomen dat er iemand binnenkomt die zich heeft ingeschreven in het Centraal Register Uitsluiting Kansspelen.
Inschrijven bij Cruks gaat volledig via DigiD, je kunt je ook aanmelden door een PDF-formulier in te vullen en door te sturen.
De Kansspelautoriteit in Nederland heeft CRUKS 2.0 live gezet. Daarbij is een bezinningsperiode van 8 dagen ingebouwd wanneer je een uitschrijving doet via “Mijn Gokstop”. Dit geldt alleen voor inschrijvingen die langer zijn dan 6 maanden.
Inschrijven bij CRUKS
Om jezelf te registeren in het Centraal Register Uitsluiting Kansspelen heb je de volgende gegevens nodig:
- Burger Service Nummer, dit nummer kun je vinden op je ID-kaart en paspoort;
- Achternaam zoals vermeld op je identiteitsdocument;
- Geboortedatum.
Spelers met een Paspoort die niet in Nederland is uitgegeven moeten andere details overleggen, zoals een buitenlands persoonsnummer. Registratie van spelers zonder DigiD wordt verwerkt door medewerkers van de Kansspelautoriteit.
Inloggen bij CRUKS
Nederlandse casinospelers kunnen inloggen op het Crukssysteem met DigiD. Dit systeem wordt door veel overheidsinstellingen gebruikt als veilige manier van directe communicatie. Wanneer je inlogt met je DigiD kun je zien wat de huidige status is van je CRUKS inschrijving.
Naast een online registratie met DigiD kun je er als speler ook voor kiezen om een PDF bestand te downloaden en deze naar de Kansspelautoriteit te sturen. Hiermee zit er wel enkele dagen vertraging in de registratie.
Data verwerking
Als speler maak je een speelaccount bij een Nederlands (online) casino met je BSN. Op basis hiervan wordt er op de achtergrond een unieke code voor je aangemaakt die zowel in de CRUKS database als bij het casino bekend is. De casino’s moeten je Burger Service Nummer verwijderen direct na de registratie / aanmelding.
Het enige waarmee ze dan werken is de unieke code die is gekoppeld aan je identiteit. Mocht je BSN een match opleveren met het CRUKS systeem dan is registratie / entree onmogelijk.
Praktische Informatie: Waarom Inschrijven?
Het doel van deze centrale database is het uitsluiten van (online) Kansspelen makkelijker te maken voor Nederlandse Casino spelers. In het buitenland bestaan er diverse soortgelijke systemen die prima werken, denk hierbij aan Gamstop die al jaren in het Verenigd Koninkrijk wordt gebruikt.
Wel inschrijven
-
Je hebt een Gokverslaving of je zit tegen een gokverslaving aan
-
Je weet dat stoppen met (online) gokken, al dan niet voor een bepaalde tijd, beter voor je is
-
Je hebt een zelftest gedaan en je vertoont meerdere signalen dat je een gokverslaving hebt
Niet inschrijven
-
Je bent niet blij met de Service van een Nederlands Casino, schrijf je hiervoor alleen uit bij het casino zelf
-
Je wilt alleen gebruik maken van Land-based Casino’s of online casino’s, een inschrijving geldt namelijk voor allebei
-
Wanneer je alleen wilt minderen met gokken, hiervoor zijn andere Tools beschikbaar
Bij Twijfel raden wij altijd aan om te kiezen voor een inschrijving bij CRUKS. Mocht een inschrijving een stap te ver gaan dan zijn er ook andere methoden waar je gebruik van kunt maken bij Nederlandse Casino’s:
-
Tijdslimieten instellen
-
Stortingslimieten instellen
-
Inzetlimieten instellen
-
Uitsluiting aanvragen op casino niveau / casino-groep niveau
-
Tijdelijk Pauze instellen op casino / casino-groep niveau
Bij een gokverslaving zijn de bovenstaande opties niet voldoende. Kies in dat geval altijd voor een inschrijving bij het Centraal Register Uitsluiting Kansspelen. Dit is een goede eerste stap om te stoppen met gokken.
Technische werking CRUKS-systeem
Hierboven zie je een Schematische weergave van het CRUKS-systeem zoals aangevraagd door de Kansspelautoriteit. Op deze manier is het vastgesteld op de website van de Europese Commissie onder notificatienummer: 2020/667/NL. Volgens de titel van het document gaat het hier om een Draft-versie.
De meeste termen in de technische bedrijving van CRUKS spreken voor zich, BVBSN staat voor Beheervoorziening Burgerservicenummer.
FAQ CRUKS
Hieronder een aantal veel gestelde vragen over het CRUKS-systeem, ook wel mijn gokstop genoemd door de Nederlandse overheid.
Ja en Nee. Je kunt er zelf altijd voor kiezen om opgenomen te worden in de Database van CRUKS. Mocht een (online) casino aangeven dat je problemen hebt rondom het gokken dan kun je ook op niet-vrijwillige basis opgenomen worden in het systeem.
Het invoeren, verwijderen of wijzigen van CRUKS-inschrijvingen kan alleen worden gedaan door een medewerker van de Kansspelautoriteit in Nederland (KSA). Naar verwachting is dit alleen mogelijk wanneer de inschrijving een (bewezen) fout bevat, een normale inschrijving in de Database zal waarschijnlijk niet zomaar worden verwijderd. Een verlenging van je inschrijving zal naar verwachting probleemloos geregeld kunnen worden.
Nee, CRUKS is alleen een Database van spelers die zijn uitgesloten van (online) Kansspelen. Spelgedrag wordt hier niet opgeslagen.
Ja, dit systeem zal je niet uitschrijven van alle Marketingactiviteiten die Casino’s uitvoeren. Pas wanneer een aanbieder op de hoogte is van je inschrijving kun je worden verwijderd uit de Marketingdatabase. Je kunt er ook voor kiezen om na je inschrijving bij CRUKS ieder casino te benaderen om de marketingactiviteiten stop te zetten.
Ja, wanneer de minimale 6 maanden zijn verstreken dan wordt je registratie in het CRUKS systeem automatisch verwijderd. Je hoeft hiervoor geen actie te ondernemen en het proces verloopt automatisch. Je kunt er als speler ook voor kiezen om te verlengen.
Wanneer een (online) casino met een Nederlandse Vergunning je laat spelen na je bent ingeschreven dan zit het casino fout en kun je een klacht indienen. Mocht de aanbieder inderdaad nalatig zijn geweest dan krijg je waarschijnlijk je geld terug. Geef de aanbieder een redelijke tijd om je inschrijving te verwerken, je kunt dus niet geld storten, uitschrijven bij Cruks, alles wegspelen op je account en daarna je geld terugvragen.
Deel je ervaringen over CRUKS
Heb je goede of slechte ervaringen gehad met dit systeem? Laat het ons weten! Vragen over de werking van dit register kun je het beste direct op de website van CRUKS zelf stellen. Mocht je er niet uitkomen dan kunnen wij altijd helpen om naar een oplossing te zoeken.
Hallo
Ik ben ria
En heb mij ingeschreven op 7 oktober 2021 tot 6 oktober 2023
Nu zie ik overal staan dat je je na de eerste 6 maanden weer uit kan schrijven maar als ik dat wil doen krijg ik het verhaal van u 6 maanden zijn nog niet om hoe zit dit nu precies
Gr
Ria
Hoi Rita,
Volgens de websites van de Kansspelautoriteit en Cruksregister heb je helemaal gelijk, na 6 maanden kan de inschrijving worden verwijderd / aangepast.
In dit geval zou ik nog een dag wachten, misschien dat je volgens het systeem net 1 dag te vroeg bent?
Ps. Ik heb je achternaam uit de reactie verwijderd.
Hi, Ik ben Antony,
een paar weken geleden begon ik op bet365 te spelen, ik storte 10€, nog 10€ en toen 25€, waarmee ik 22,700€ mee won, maar kreeg ze niet!
Ze wilden eerst alles weten en ik moest 2 weken wachten, toen ik het geld kreeg storte ik meteen 100€ toen nog eens 100€ waarmee ik ruim 12.000€
mee won, wat denk je? Werd ik bij cruks door hun ingeschreven omdat mijn gok inzetten te hoog zouden zijn en ik volgens hun een gokverslaving henb!! Klootzakken! Hoe kom ik hiervan af? Ik wil geen 6mnd moeten wachten slaat nergens op, mijn eigen geld is 45€ verder niks, wie weet raar? Bedankt!
Hoi Antony,
Allereerst: Gelukkig heb je het geld ontvangen, en gezien je stortingen versus uitbetalingen heb je ook veel geluk gehad bij 365! 🙂
De Cruks inschrijving klinkt erg vervelend, de 45 euro + 2 x 100 euro storting is waarschijnlijk niet de reden geweest dat BET365 je heeft ingeschreven. Het is ook helemaal niet in het belang van BET365 Casino om een inschrijving bij CRUKS voor je te doen, zo krijgen ze het gewonnen geld ook (nooit) meer terug.
Gezien je in deze reactie al een scheldwoord hebt verwerkt de volgende vraag: Heb je gefrustreerde Emails naar ze gestuurd voor de verificatie? Of andere chats met ze gehad waarbij je boos was of anderzijds hebt aangegeven dat je met gokken wilt stoppen? Dat kan een “Red Flag” zijn geweest om je extra in de gaten te houden.
Uitschrijven bij CRUKS voor de 6 maanden voorbij zijn gaat niet makkelijk. Volgens mij is het enige wat je kunt doen bezwaar maken tegen de inschrijving. Zie de website van de Kansspelautoriteit voor meer informatie: https://kansspelautoriteit.nl/veilig-spelen/gokproblemen/inschrijven-in-cruks/ – hiervoor zal je waarschijnlijk wel met goed onderbouwde argumenten moeten komen.
Je kunt ook eerst de Kansspelautoriteit zelf bellen om zeker te zijn dat het de juiste procedure is: 070 302 13 00 (tussen 9 en 13 uur – direct van Cruksregister website).
Zou je kunnen laten weten hoe het afloopt? Ik ben wel benieuwd of ze je willen uitschrijven bij cruks.